کمبود امکانات و آتش‌سوزی‌هایی که میانکاله را به مرز بحران می‌رساند/حریق‌های جنجالی میانکاله و لودر استجاری

کمبود امکانات و آتش‌سوزی‌هایی که میانکاله را به مرز بحران می‌رساند/حریق‌های جنجالی میانکاله و لودر استجاری

در سال‌های اخیر و با گرم شدن هوا همواره شاهد  آتش‌سوزی‌های مختلف در مناطق زیست محیطی و منابع طبیعی در استان مازندران هستیم و در این بین شبه جزیره میانکاله به عنوان زیستگاه مهم گیاهی و جانوری در سال‌های اخیر دچار آتش‌سوزی‌های متعددی شد، آتش‌سوزی‌هایی که نبود امکانات موجب به بحران رسیدن این شبه جزیره شده است.

از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های محیط زیستی استان مازندران اتفاق افتاده است، ۹ فقره از این آتش‌سوزی‌ها در شبه جزیره میانکاله اتفاق افتاد و حدود ۵۰ هکتار از عرصه‌های این پناهگاه را سوزاند.

بارها و بارها شنیده‌ایم که " پیشگیری بهتر از درمان است" و بدون شک اگر پیشگیری‌های لازم در بخش آتش‌سوزی‌های سریالی میانکاله انجام شود و تجهیزات و امکانات امدادی مناسب در اختیار محیط‌بانان قرار گیرد؛ قطعا" در حوزه درمان بهتر عمل خواهیم کرد.

۵۰ هکتار از اراضی میانکاله بهشهر طعمه حریق شد

براساس آنچه توسط رئیس اداره محیط زیست بهشهر عنوان شده است؛ در سال جاری ۵۰ هکتار از اراضی میانکاله بهشهر طعمه حریق شد و از ابتدای امسال ۸ فقره آتش‌سوزی بالغ بر ۲۲ هکتار از پوشش گیاهی میانکاله را طعمه حریق کرد و در تیرماه امسال نهمین آتش‌سوزی ۲۷ هکتار از پوشش گیاهی سازیل، تمشک و درخچه‌های انار را طعمه حریق کرد.

زمان رضااحمدی گفت: مهمترین عامل آتش‌سوزی در میانکاله انسانی است که از سوی متخلفان صید و شکار، متخلفان ساخت و ساز غیرمجاز و متصرفان عدوانی انجام می‌گیرد و در رابطه با آتش‌سوزی اخیر هم تحقیق در راستای یافتن عامل یا عاملان آتش‌سوزی در میانکاله ادامه دارد.

وی اظهار کرد: آتش‌سوزی اخیر در منطقه " پروانه بادی " رخ داد که با تلاش شبانه ماموران و بومیان پناهگاه حیات وحش میانکاله بهشهر مهار شد.

 همه این عوامل موجب شده است که سالانه دهها هکتار از اراضی بکر میانکاله از بین برود و به نوعی فریادرسی برای این طبیعت بکر نباشد.

 

در سال‌های گذشته بارها و بارها از کمبود تجهیزات و امکانات در میانکاله سخن گفته شد و با توجه به قول‌های مساعد سازمان محیط زیست و استانداری برای اختصاص دو دستگاه لودر برای این شبه جزیره، متاسفانه همه این موارد و قول‌ها تنها در یک کاغذ خلاصه شد و به فعلیت نرسید و محیط‌بانان مأموران و دوستداران طبیعت و مردم منطقه و حاشیه شبه جزیره بیش از ۶۸ هزار هکتاری میانکاله تنها با یک لودر استیجاری در مواقع اضطراری و آتش‌سوزی به مقابله با بحران می‌پردازد.

اخبار مرتبط

مطالبه از رئیس جمهور؛ توقف اجرای پروژه میانکاله و ارزیابی دقیق‌‌تر استقرار صنایع در استان‌های شمالی

تراژدی میانکاله پایان یافت

توقف مرگ و میر مشکوک بیش از ۳۰ هزار پرنده مهاجر در میانکاله/ چه کسی مقصر بود؟ سلامت نیوز: توقف مرگ و میر مشکوک بیش از ۳۰ هزار پرنده مهاجر در میانکاله/ چه کسی مقصر بود؟

0 نظر

ارسال نظر

capcha